Case Ruisrock

Lähtötilanne ja tavoitteet

Suuren festivaalin järjestäminen poikkeaa perinteisestä liiketoiminnasta monella tavalla. Yksi merkittävimmistä asioista on vuoden työn kulminoituminen kolmeen päivään. Näin ainakin voisi kuvitella. Todellisuudessa festivaalien onnistuminen on järjestelmällisen ja suunnitelmallisen toiminnan lopputulosta. Seuraavan vuoden menestyksen rakentaminen aloitetaan jo käynnissä olevana festivaaliviikonloppuna.

Festivaalialueen toimivuuden ja elämyksellisyyden, artistivalintojen, ruoka- ja juomatarjoilun, kumppaneiden, majoituksen, saavutettavuuden, vastuullisuuden, sään ja muiden tekijöiden tulee näkyä mahdollisimman laajasti sosiaalisessa ja perinteisessä mediassa juuri silloin, kun kaikki tapahtuu. Sisältöjen tulee välittää tunnetta ja FOMO:a.

Yhdeksän kuukautta ennen tapahtumaa suunnittelimme festivaalin viestinnän ja markkinoinnin punaisen langan. Tämän jälkeen siirryimme noin puoli vuotta kestävään kampanjaan, jonka tavoitteena oli myydä festivaalin kaikki päivät, 105 000 lippua, loppuun.

Ratkaisu

Mellakka Helsinki on vastannut Suomen suurimman musiikkifestivaalin viestinnästä, media- ja vaikuttajasuhteista, sosiaalisesta mediasta ja PR:stä viimeiset kolme vuotta.

Toimenpiteiden pääpaino on sosiaalisen ja ansaitun median kanavissa. Mainonnan ja ostetun näkyvyyden määrä on minimaalinen.

Festivaalin aikana vastasimme mediakeskuksesta, tiedotuksesta, toimittajien ja valokuvaajien hostaamisesta, mielipidevaikuttajista ja sosiaalisen median kanavien reaaliaikaisesta sisällöntuotannosta.

Tulokset

Vuonna 2017 Ruisrock myi ensimmäisen kerran kaikki kolme festivaalipäivää loppuun. Tämä tapahtui ennätysaikaisin jo toukokuussa, lähes kaksi kuukautta ennen festivaalia.

Vuonna 2018 lyötiin ennätys uudelleen, kun Ruisrock myytiin loppuun jo huhtikuun aikana.

Saavutimme Instagramissa yhteensä 5 256 kommenttia, 199 075 tykkäystä ja 4 002 855 näyttökertaa. Facebookissa kommentoitiin 13 005 kertaa, tykättiin 80 575 ja sisältöjä näytettiin 17 673 456 kertaa. Ilman maksettua näkyvyyttä tai mainontaa mediaspanostuksen ollessa siis pyöreä 0€.

Veimme Suomen huipputubettajat ja mielipidevaikuttajat Ruissiin. 11 supervaikuttajan ryhmällä saimme Instagramissa 1,3 miljoonan seuraajan, YouTubessa 940 000 tilaajan, Twitterissä 160 000 seuraajan ja Facebookissa 69 000 tykkääjän peiton. Esimerkiksi vaikuttajaryhmän 75 Instagram-kuvaa saivat yhteensä 1,1 miljoona tykkäystä. Perinteisessä mediassa vuonna 2017 Ruisrock sai kaikkiaan 2146 mediaosumaa printti- ja digikanavissa ajalla 1-8 / 2017.

Vuoden 2017 työstä Mellakka Helsinki palkittiin myös Grand One -palkinnolla kategoriassa paras datan käyttö sekä kunniamaininnalla kategoriassa paras uuden teknologian käyttö.

Mellakka Helsinki yhdisti kaksi asiakastaan ja toteutti Ruisrockin 2017 kävijätutkimuksen täysin uudella tavalla – videoanalytiikalla. Tämä huomioitiin Grand One -palkinnolla kategoriassa paras datan käyttö sekä kunniamaininnalla kategoriassa paras uuden teknologian käyttö.

Lisätietoa

Santtu Parkkonen
santtu@mellakkahelsinki.fi
+358 400 911 130