Kuinka Postista tuli Posti

Asiakaskokemus / Asiakasymmärrys / Brändistrategia / Yritysidentiteetti / Brändiohjeistot / Retail / Kvantitatiivinen tutkimus

Postialan murroksen myötä Itella oli muutoksen edessä. Jokaiselle suomalaisille tuttu yritys, joka takaa kaikille postin ja logistiikan palvelut, halusi vastata haasteisiinsa ymmärtämällä asiakkaitaan paremmin. Uuden vision avulla yhtiön nimeksi valittiin ajaton Posti. Postin ilme modernisoitiin ja asiakas laitettiin kaiken edelle.

Strategia

Visio 2020

Itellan muutoksen tukeminen käynnistyi vuonna 2013 Itella- ja Posti-brändien ja asiakaskokemuksen nykytilan hahmottamisella ja tulevaisuuden prototyyppien suunnittelulla. Asiakkaan ymmärtäminen ja asiakkaan ehdoilla palveleminen asetettiin uudistuksen suunnittelussa etusijalle. Itellan Visio 2020 ja uusi strategia kiteytettiin filmiin, jossa Itellan työntekijät olivat kertojaääninä.

Nimenmuutos

Itella tiedotti Itella-nimen vaihdosta Postiksi 13.8.2014.“Posti on perinteinen ja arvostettu suomalainen brändi, joka on palvellut kunniakkaasti suomalaisia 375 vuoden ajan. Olemme ylpeitä juuristamme ja olemme nyt rakentamassa uutta Postia moderniksi, asiakaskeskeiseksi ja laadukkaaksi palveluyritykseksi.”Heikki Malinen, toimitusjohtaja, Itella Oyj.

 

Suunnittelu

Postin uusi identiteetti

Itellan Visio 2020 sekä Postin uusi brändistrategia antoivat selkeät puitteet identiteetin suunnittelulle. Postin identiteetin tulee selkeästi viestiä kahta asiaa: Posti tarjoaa palveluita postipalveluista verkkokaupan ja logistiikan palveluihin, ja että Postin rooli on sujuvoittaa kuluttajien ja yritysten arkea ja kaupankäyntiä.

Postin uuden logon ja identiteetin suunnittelun perustana oli liiketoiminnan uudet painopistealueet – paketit ja logistiikka, Postin liiketoiminnan kivijalkaa – kirjeitä ja lehtiä unohtamatta. Postin logo kertoo osillaan kolmesta tärkeästä asiasta: Posti on myös logistiikkaa, arki Postin kanssa on sujuvaa ja Postin palvelu sydämellistä.

Identiteetti on tunnistettavan oranssi, kaikkialla missä Postiin törmääkin, kirjelaatikoissa, Postin toimipisteissä, verkkokaupoissa, rahtiliikenteessä tai raskaassa logistiikassa.

Lisätietoa

Jussi Nurmio
jussi.nurmio@n2.fi
050 511 5285