Asiakaskokemus / Asiakaspolku / Brändi-identiteetti / Konseptisuunnittelu / Konsultointi / Käyttöliittymä / Mobiilipalvelu / Palvelukonsepti / Palvelumanuaali / Prototyyppi / Segmentit ja persoonat / Sisältöstrategia / Tutkimus / Visuaalinen Identiteetti

Outokumpu halusi brändiuudistuksen yhteydessä, että uusi identiteetti näkyy tuoreena visuaalisena ilmaisuna ja uusina sisällönesitystapoina myös verkkopalvelussa.

www.outokumpu.com

Yhteenveto

Autoimme Outokumpua keräämää vaatimukset vasta perustetusta monikansallisesta organisaatiosta, loimme uuden informaatioarkkitehtuurin ja käyttöliittymän verkkopalvelulle sekä suunnittelimme N2:n luoman brändi-identiteetin mukaisen visuaalisen ilmaisun verkkopalveluun. Suunnittelimme vahvassa yhteistyössä Outokummun kanssa uuden outokumpu.com-sivuston.

 

Strategia

Hajanaisesta konsernista yhtenäiseksi yritykseksi

Vanha sivusto oli tyypillinen konsernisivusto. Se oli jaoteltu organisaation rakenteiden mukaisiin siiloihin. Sisällöstä suuri osa oli yrityssisältöä (miten yritys toimii) verrattuna oikeaan liiketoiminnalliseen sisältöön (miten yritys luo arvoa asiakkailleen). Tärkein strateginen oivallus oli antaa tilaa tuotteille ja palveluille, niin että asiakkaat pääsisivät niihin helposti käsiksi.

Yrityshankinnan jälkeen Outokumpuun kuului lukuisia erilaisia alaorganisaatioita, alabrändejä ja erillisiä sivustoja. Yksi haasteista oli suunnitella näille kaikille sivustoille yhdenmukainen ja yhdistävä kotisivusto.

 

Suunnittelu

Brändi-ilmaisun joustavat työkalut kaikille päätelaitteille

Virallinen yrityskauppa oli lähtölaukaus monille muutoksille, jotka selviäisivät Outokummullekin vasta ajan myötä. Kaikkea tietoa ei siis ollut käytettävissä suunnitteluvaiheessa, joten päätimme suunnitella joustavia rakennuspalikoita, joilla sisällönhallintajärjestelmän tukemana voi viestiä monipuolisesti erilaisia sisältöjä.

Varmistaaksemme, että vierailijat löytävät sivustolle ja tukeaksemme loistavan sisällön löytymistä, määrittelimme jokaiselle sivulle roolin ja pidimme hakukoneet mielessä suunnittelupäätöksissä. Toteuttaaksemme päätavoitetta eli vierailijoiden konvertoitumista asiakkaiksi, suunnittelimme helppoja tapoja ottaa yhteyttä oikeisiin ihmisiin Outokummulla.

Yksi sivuston uudelleensuunnittelun ajureista oli päätelaitteiden alati muuttuva kirjo. Sivusto suunniteltiin responsiiviseksi, jotta sivuston ilme ja käytettävyys olisivat optimaalisia kaikilla laitteelle. Käyttökokemus pyrittiin pitämään mahdollisimman yhtenäisenä tarjoamalla sama sisältö ja visuaaliset elementit kaiken kokoisille näytöille.

 

Tulokset

Suunnittelu- ja toteutusprosessi kulkivat käsi kädessä ketterään tyyliin ja saimme tehtyä suunnittelun ja suurimman osan toteutuksesta vain neljässä kuukaudessa.

Uuden sivuston avulla oikeiden tuotteiden ja yhteistietojen löytäminen on paljon helpompaa. Hakukoneoptimointi onnistui myös – outokumpu.com on hakutuloksien ensimmäisellä sivulla alan tärkeitä sanoja haettaessa.