Case Kotipizza

Lähtötilanne ja tavoitteet

Vuonna 2013 Kotipizzan tilanne Suomen pienillä mutta erittäin kilpailluilla pikaruokamarkkinoilla oli haasteellinen. Kilpailu oli kireää eikä Kotipizzan vanhentunut konsepti vastannut nykypäivän kuluttajan vaatimuksiin. Käyntimäärät olivat laskussa, kun terveellisemmäksi ja modernimmaksi koetut kilpailijat houkuttelivat nuorta kohderyhmää enemmän. Lisäksi markkinointiviestintä oli keskittynyt puhtaasti tarjousmainontaan, jonka panostukset eivät näkyneet kassavirrassa.

Työmme tavoitteeksi muodostui kasvattaa myyntiä, kasvattaa top-of-mind -tunnettuutta sekä kirkastaa Kotipizzan positiota.

Ratkaisu

Täydellinen konseptiuudistus, joka perustuu uuteen positiointiin. Uusi positio tuli pohjautumaan laadukkaisiin raaka-aineisiin, käsintehtyihin tuotteisiin sekä kestävään kehitykseen. Kokonaisvaltainen uudistus sisälsi kommunikaatiokonseptin, sloganin, brändin visuaalisen ilmeen, tuotekuvat sekä yleisilmeen ravintoloihin, työvaatetukseen ja pakkauksiin.

Tulokset

Työmme on johtanut kaupalliseen menestykseen. Kotipizza on pohjoismaiden suurin pizzaketju ja sen myynti kasvaa kotimaista pikaruokamarkkinaa voimakkaammin.

Vuosina 2016–2017 kumulatiivinen ketjumyynti kasvoi lähes 18 % edellisvuodesta. Vuonna 2017 yhteenlaskettu ketjumyynti on ollut tasaisen reippaassa kasvussa koko ajan.

Lisätietoa

Juhamatti Murtomäki
juhamatti.murtomaki@n2.fi
0503100717