Eurobest on Cannes Lionsin riehakkaampi pikkuveli, jonka puheenvuorot ovat rennompia ja kokeellisempia. Eurobest järjestetään joka vuosi eri kaupungissa. Tänä vuonna vuorossa oli Rooma.

Vuoden pääteema oli kulttuuri ja mainonnan rooli sen yhtenä ilmentymänä. Puheenvuoroissa nousi esille mm. se, että markkinoinnin tulisi ottaa enemmän kantaa yhteiskunnallisiin ja ihmisille merkityksellisiin asioihin.

Viime vuodet on puhuttu runsaasti markkinoinnin ja teknologian liitosta. Aikana, jolloin kaikki puhuvat VR:stä, AR:stä ja AI:stä, eurobestin palkituin kampanja perustui puhelinnumeroon. Tämä korosti entisestään sitä, ettei teknologian koskaan tule olla itse idea, vaan sen tulee palvella jotain suurempaa ajatusta. Siis sellaista sisältöä, jota ei haluta skipata, svaipata tai estää adblockereilla.

Tänä vuonna puhuttiin myös luovuuden maksimoinnista eri keinoin ja tätä aihetta käsitteli myös oma esitykseni Treadmill Talk Show. Mainosala on muuttunut rajusti viime vuosina, mutta työtavat eivät. Paikallaan istuminen ei ainoastaan tuhoa kehojamme, se myös tappaa luovuuden. Tutkimusten mukaan jo puolen tunnin liikunta auttaa parantamaan luovaa ajattelua ja ideointia usean tunnin edestä.

Treadmill Talk Show oli ihmiskoe, jossa teoria laitettiin käytäntöön. Yleisö antoi briiffin ja sitä ratkottiin juoksumatolla juostessa. Sessio nosti hien pintaan niin puhujilla kuin yleisöllä ja lopputulos oli kaikille mieleenpainuva kokemus.